H. Dilek Şan
Biliyor muydunuz, her 15 Mart'ta Dünya Tüketici Hakları Günü kutlanıyor ve buna bağlı olarak evrensel tüketici hakları bildirgesi Dünya'ya duyuruluyormuş. Ben de bu bilgiyi geçenlerde okuduğum bir yazıdan öğrendim. Ama kısa adı Tükoder olan Tüketiciyi Koruma Derneğini bilmeyenimiz yoktur.
Bütün dünya tüketici haklarını koruma işini bu kadar ciddiye alırken, bu konuda kanunlar çıkarılırken bile hala duvarlarını kocaman harflerle "Satılan mal geri alınmaz ve değiştirilmez", "Para iadesi yapılmaz" vs yazılarıyla süsleyen esnaflarımız var. Bu arada her türlü yazdıklarının arkasındalar, uygulamada da kararlılar. Biz tüketiciler de en az onlar kadar kararlı olmalıyız. Hem bizim avantajımız da var, kanunlar bizden yana. Aldığınız herhangi bir üründe, bir eksiklik ve hata varsa veya eve geldiğinizde pişman olduysanız mutlaka geri götürün. Ya değiştirilmesini ya da para iadesi yapılmasını isteyin. Bu satıcının da zararına olan bir durum değil ki zaten. O da üretici firmaya iade yapabilecek sonuçta. Satıcılarda kendilerinin de birer tüketici olduğunu, aynı tatsız şeylerin bir gün kendi başlarına da gelebileceğini unutmasınlar.
Evet kanunlarla korunan tüketici haklarımız var. Satıcı firma ile yaşanan sorunları aranızda halledemediyseniz hiç vakit kaybetmeden Tüketiciyi Koruma Derneği'nin şehrinizdeki şubesine gidin ve orada bir şikayet dilekçesi yazın. Aldığınız faturanın fotokopisiyle birlikte oraya teslim edin ya da www.tukoder.org.tr adresine girin. Konuyla ilgili yapmanız gerekenlerin bütün ayrıntılarını öğrenebilirsiniz burada. Yalnız bu şikayetinizi fazla zaman kaybetmeden en kısa zamanda yapmalısınız.
Ben yine de size sürecin nasıl işlediğiyle ilgili kısa bir bilgi vermek istiyorum. Dilekçenizin tesliminden iki hafta kadar sonra şikayet konusu olan ürünü incelemek için bir eksper gönderiliyor. Eksper incelediği ürüne ilişkin raporunu komisyona sunuyor. Yaklaşık bir hafta sonra komisyon kararı elinize ulaşıyor. Eğer aldığınız ürün 790 ytl'den az ise bu komisyon kararı mahkeme kararı gibi geçerli oluyor ve satıcı hatasını telafi ediyor ya da para iadesi yapıyor. Eğer ürün 790 ytl'den fazla ise adliyeye gidip tekrar bir dilekçe yazıyorsunuz. Tükoderin aldığı kararla birlikte yeniden dava açıyorsunuz. Böylelikle aynı karar Tüketici mahkemesinde de çıkıyor. Belki süreç biraz uzuyor ama sonuç için değer doğrusu.
Bu dünyayı yaşanır hale getirmek, insanların haklarına saygıyla gerçekleşir. Saygı duymayanlarsa kendilerine saygısını yitirenlerdir. Bizden söylemesi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder